Nederlandse handelaren en producenten lijden door blokkadeacties in en rond de haven van Calais en de Kanaaltunnel zo’n half miljoen euro schade per dag. Ook het toenemend aantal immigranten dat als verstekeling probeert mee te rijden naar Groot-Brittannië is een groot probleem.

Dit stelt verladersorganisatie EVO vrijdag.

Bedrijven lijden vooral schade omdat de goederenstroom enorm vertraagt of omdat de Britse autoriteiten producten als bloemen of vleeswaren, afkeuren nadat er verstekelingen in de laadruimte zijn aangetroffen. Ook is er sprake van schade aan vrachtauto’s.

EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, zegt steeds meer vragen van bedrijven te krijgen over wie deze schade gaat betalen. In juni begon de brancheorganisatie al een Calais-helpdesk voor handelaren en producenten die goederen naar Groot-Brittannië vervoeren.

Die krijgen met steeds gevaarlijker situaties te maken, aldus EVO. “Soms hangen de verstekelingen aan het onderstel van de vrachtauto, maar veel vaker dringen ze de laadruimte binnen. Als de Britten de illegalen aantreffen, lopen ondernemers kans op een fikse boete.” EVO wil dat de Britten deze boetes kwijtschelden.

Stena Line profiteert

Veerdienst Stena Line profiteert juist van de problemen bij Calais. Stena Line, die vaart tussen Hoek van Holland en het Britse Harwich, vervoerde in de afgelopen weken 10 procent meer vracht dan normaal in deze periode, meldde een woordvoerder van de ferrymaatschappij vrijdag.

Die stijging lijkt het directe gevolg van de problemen bij de Franse havenstad. Werknemers van de veerdienst daar voeren al weken actie tegen een geplande overname in de vorm van stakingen of blokkades. De Franse zeelui hebben vrijdag opnieuw de haven de Calais geblokkeerd. Daarbij staken ze autobanden in brand op de weg die naar de haven leidt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl